Behendigheid, ook wel Agility genaamd, is een vorm van hondensport waarbij de hond een vooraf bepaald parcours moet afleggen via een aantal hindernissen zoals hordes, tunnels, een kattenloop, schutting en dergelijke.Het is hierbij de bedoeling dat de hond het parcours zo snel mogelijk aflegt zonder daarbij fouten te maken.

Hierbij dient de geleider mee te rennen om de hond de goede kant op te sturen, en te voorkomen dat de hond fouten gaat maken. U zult begrijpen dat dit, voor zowel de hond als voor de geleider, een inspannende bezigheid is maar wel een bezigheid waar beiden een hoop plezier aan beleven. Voorwaarde hierbij is dat de trainingen altijd op een positieve manier gegeven worden. Dat betekent dus dat de hond altijd beloond wordt; straffen is bij Behendigheid uit den boze. Hierdoor krijg je vrolijke honden die met veel plezier zullen werken.

Voor wie?

Eigenlijk voor iedereen! Zowel grote als kleine honden zijn welkom bij behendigheid. Wel worden er eisen gesteld aan de leeftijd van de hond vanwege de fysieke èn mentale inspanning die er geleverd moet worden.

De hond moet volgroeid zijn, anders is de kans op blessures groter. En het contact tussen handler en hond moet goed zijn, de hond moet goed de aandacht bij de handler kunnen houden.

Voor Agility betekent dit voor kleine honden een leeftijd van minimaal 12 maanden (small/medium, schofthoogte tot 43 cm), voor grote honden 18 maanden (intermediate/large, schofthoogte vanaf 43 cm)

De honden moeten onder appèl staan en los kunnen werken. Veiligheid staat bij Behendigheid voorop. Alle toestellen zijn zo geconstrueerd dat, mocht de hond iets verkeerd doen, hij niet geblesseerd kan raken.

Binnen K.V.N. zijn wij van mening dat elke combinatie, ongeacht wat voor soort hond het is, Behendigheid moet kunnen doen mits het de gezondheid van de hond niet schaadt. Misschien door deze instelling zijn wij wat minder op het wedstrijdelement ingesteld dan elders, alhoewel er voor de wedstrijdlopers aparte wedstrijdgroepen zijn, zodat ook zij optimaal van de trainingen kunnen profiteren. We geven bij K.V.N. vier Behendigheidscursussen: Beginners, Gevorderden 1, Gevorderden 2 en Wedstrijd.

Helemaal enthousiast geworden? Schrijf je dan nu in door op de onderstaande knop te klikken.

Examens en onderlinge competitie

Zowel bij de Beginners als bij de Gevorderden 1 wordt de cursus afgesloten met twee toetsen en een examen, bestaande uit drie parcoursen waarvan er ten minste twee goed gelopen moeten worden.
Voor de Gevorderden 2- en Wedstrijdgroepen organiseren we ieder jaar een onderlinge competitie. Deze is onderverdeeld in drie klassen: Small/Medium, Large en Veteranen. Gedurende een jaar, dus twee seizoenen, zijn er zes wedstrijdonderdelen te lopen. Deze variëren van Vast Parcours en Jumping tot Gambling. Voor elk onderdeel kunnen punten behaald worden. Bij elkaar opgeteld bepalen die wie in elke klasse wint.

Is misschien uw interesse gewekt?

Kom gerust eens kijken op het veld, wij staan met een team van enthousiaste behendigheidsinstructeurs voor u klaar.

Behendigheid Beginners

Bij de beginnerscursus ligt de nadruk op het aanleren van een aantal basistoestellen zoals horde, tunnel, slurf en paaltjes. Daarnaast wordt er een begin gemaakt met het aanleren van de raakvlaktoestellen (veilig op- en aflopen van de toestellen). Naast het aanleren van de basistoestellen zal er veel aandacht zijn voor teambuilding, zodat u met uw hond een echt team wordt in de behendigheid.

Exameneisen Behendigheid Beginners

Behendigheid Gevorderden 1

Bij de Gevorderden 1 ligt de nadruk nog steeds op het aanleren van toestellen. Naast de basistoestellen uit de beginnerscursus, zullen nu ook alle andere toestellen aangeleerd worden. Daarnaast zal er aandacht komen voor het wisselen voor of achter een toestel en zal er natuurlijk verder gewerkt worden aan de teambuilding.

Exameneisen Behendigheid Gevorderden

Behendigheid Gevorderden 2

In de Gevorderden 2 beheerst de hond in principe alle toestellen en zal de aandacht zich richten op wisselen, stuurwerk, op afstand werken en het afleggen van langere parcoursen. Zowel als voorbereiding op wedstrijden, als op de onderlinge competitie.

Behendigheid Wedstrijd

Deze cursus is gericht op wedstrijdlopers en legt nog meer de aandacht bij het zo efficiënt mogelijk lopen van een parcours met bijbehorend stuur- en wisselwerk. Maatwerk en gedrevenheid zijn hier de thema’s zodat zowel beginnende A-klasse lopers alsook B1- en B2-klasse lopers en Wedstrijdveteranen op hun niveau les krijgen. U kunt zich hier niet voor inschrijven, als u hier voor in aanmerking komt wordt u er voor uitgenodigd.